herman de vries
to be all ways to be
Nederlandse inzending 56ste Biënnale van Venetië
Nederlands Paviljoen geopend op 6 mei 2015
De presentatie to be all ways to be van beeldend kunstenaar herman de vries (1931) en de curatoren Colin Huizing (1965) en Cees de Boer (1955) is door het Mondriaan Fonds uitgeroepen tot Nederlandse inzending voor de 56ste editie van de Biënnale van Venetië. Het Rietveldpaviljoen wordt gevuld met installaties waar onder het nieuwe werk giornale di venezia. Ook kan het publiek straks kennismaken met het sanctuarium natura mater op Lazzaretto Vecchio, het voormalige ‘pesteiland’ ten zuiden van Venetië.
herman de vries, opgeleid als bioloog en natuuronderzoeker, werkt al meer dan zestig jaar aan een veelzijdig oeuvre waarin kunst, wetenschap en filosofie met de werkelijkheid van de wereld worden geconfronteerd. Centraal in zijn werk staan de processen en verschijnselen van de natuur, die door de vries worden gepresenteerd als de primaire, fysieke werkelijkheid waarin de menselijke existentie is geworteld. de vries verzamelt, ordent, isoleert en toont objecten uit de natuur en richt daarmee onze aandacht op zowel de uniciteit als de diversiteit van de ons (direct) omringende wereld. De kracht en rijkdom van het oeuvre van de vries komen voort uit de biotoop die hij in het Zuid-Duitse Eschenau heeft ontwikkeld; en werden tijdens zijn vele reizen waaronder zijn bezoek aan Venetië en haar lagune verder versterkt.
Het open, transparante en ruimtelijk-poëtische karakter van het paviljoen van Rietveld uit 1954 biedt een uitzonderlijk goed kader voor het recente en nieuwe werk van herman de vries. Het gebouw symboliseert het rationele en optimistische vooruitgangsdenken van de eerste helft van de twintigste eeuw. Het werk van herman de vries, vervaardigt uit organische, natuurlijke materialen, getuigt daarentegen van het idee dat processen en verschijnselen in de werkelijkheid complexer zijn dan rationeel te verklaren.
De titel to be all ways to be is een uitdrukking van het idee dat het ervaren van en het denken over het menselijk bestaan heel uiteenlopende wegen en vormen kent, waarvan er geen meer of minder is dan de andere. De werken in het paviljoen en op andere locaties in de stad Venetië en haar lagune kritiseren op poëtische wijze zowel historische als contemporaine stellingnames omtrent de relatie tussen natuur en cultuur.
Ter gelegenheid van de tentoonstelling verschijnt een gelijknamige catalogus waarin het recente werk van de vries in Venetië leidend is. Criticus en curator Jean-Hubert Martin (Magiciens de la Terre, Centre Georges Pompidou / Grande Halle Parc de la Vilette, 1989; Affinités insolites, Grand Palais Paris, april 2016) gaat in dialoog met de vries over de verschillende perspectieven in zijn werk sinds 1975. De publicatie wordt uitgegeven door Valiz.
Het Mondriaan Fonds is verantwoordelijk voor de Nederlandse inzending op de Biënnale van Venetië. Elke twee jaar fungeert het Nederlands paviljoen als een belangrijk podium dat bijdraagt aan de internationale uitstraling van kunst uit Nederland. Het maakt de productie van nieuw en actueel werk mogelijk en het stelt relevante onderwerpen in de kunst en de samenleving aan de orde.
Voor de 56ste editie maakte het Mondriaan Fonds wederom gebruik van een open oproep aan curatoren, die werden opgeroepen met een plan te komen passend bij een statelijke manifestatie. De jury bestond uit Hester Alberdingk Thijm (directeur AkzoNobel Art Foundation), Saskia Bos (dean Cooper Union for the Advancement of Science and Art), Aernout Mik (beeldend kunstenaar) en Martijn van Nieuwenhuyzen (curator Stedelijk Museum Amsterdam). Voorzitter is Birgit Donker, directeur Mondriaan Fonds.